سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۴۳ ب.ظ

دین (قسمت هفتم)

دین

بسم الله الرحمن الرحیم

چهارم از عوامل عاقبت به شری:

انحراف دینداران و وابستگان به دین

«قال علی علیه السلام :مَن نَصَبَ نَفسَه لِلنّاس اِماماً فَعَلَیه أن یَبدَءَ بتعلیمِ نفسِهِ قبلَ تعلیمِ غیرِهِ ولیَکُن تأدیبُهُ بسیرتِهِ قبلَ تادیبِهِ بلِسانِهِ ؛حضرت می فرمایند:کسی که خود را پیشوای دیگران قرار می دهد باید ابتدا به آموزش خویش قبل از تعلیم دیگران اقدام کند و باید تربیت او به وسیله عمل و سیره خودش قبل از آموزش با زبان باشد.(نهج البلاغه حکمت73) »

برخی از افراد جامعه وقتی با کسی که خود را دیندار معرفی می کند ولی به ظاهر دیندار است و دینداری تصنعی دارد،معاشرت می کنند و اعمال ناپسند آنان را می بینند،از دین گریزان می شوند وبعد عملکرد اشتباه آنان را به پای دین می گذارند.

البته این نکته را باید گوشزد کنم که اینگونه قضاوت کردن کار صحیحی نیست امّا نباید فراموش کنیم که گرایش مردم به دین و اینکه مردم ما دیندار می شوند البته نه همه آنها بلکه بیشتر آنها بخاطر عمل و سیره و روش بزرگان و وابستگان به دین است.

مردم قبل از آنکه متأثر از مباحث استدلالی و سخنرانی های پیرامون این مسئله باشند تحت تاثیر روش و منش و اخلاق اسوه ها و بزرگان دینی خود هستند.

دقت داشته باشیم که وقتی حرف از رهبران دینی می شود فقط محدود به علمای دین و طلاب و این قشر افراد جامعه نمی شود،بلکه حتی شامل آن پیرمرد یا جوانی که در دورترین روستاهای این مملکت زندگی می کند و بخاطر چندکار خوبی که از او سر زده یا داشتن چهره مذهبی ،نگاه مردم به او عوض شده و او را بعنوان یک فرد دیندار و قابل اعتماد می شناسند،حال فقط نیاز است این فرد یک خطایی از او سر بزند.

لذاست که قرآن کریم ابتدا دعوت به اصلاح نفس سپس تربیت خانواده و اجتماع و دیگران می کند.

یا ایُّها الّذینَ آمنوا قُوا أنفُسَکُم و أهلِیکُم ناراً وَقُودُهَا النّاسُ و الحِجارۀ.(تحریم6)

ای کسانی که ایمان آورده اید،خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست حفظ کنید.

پیروان مکتب اهل بیت،همه من و شما که ادّعای پیروی از اهل بیت علیهم السلام را داریم باید عمل خویش را به گونه ای انجام دهیم که مورد رضایت اهل بیت باشد و شاخص در جامعه باشد.

نکند خدای نکرده بواسطه عمل اشتباه ما فردی از دین زده شود.امام صادق به یکی از بستگان خود به نام شقرانی که شارب الخمر بود فرمود:ای شقرانی،عملنیک و خوب از هر کسی سر بزند  خوب است اما از تو نیکوتر و بهتر است چون منسوب به ما هستی(مردم تو را با نام ما میشناسن)و عمل زشت و ناپسند از هر کسی سر بزند بد است و از تو بدتر استچون با ما نسبت داری(مردم میگوین این شیعه فلان امام است)

امام صادق می فرمایند: زینت ما اهل بیت باشید.

از خدا بخواهیم که ما را زینت اهل بیت و امام زمان قرار بدهد ان شاءالله.



                  نویسنده: حجت الاسلام محمد صنایعی استاد محمد صنایعی

 

 

 



نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی