سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۲۷ ب.ظ

دین (قسمت ششم)

دین

بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامه عوامل دین گریزی و عوامل سستی در دین

3.تعریف ها و برداشت های ناروا از دین:

معرفی نادرست دین و بیان تحلیل های مغرضانه.تفسیرهای ناروا از قضا و قدر،صبر،زهد،انتظارفرج،توسل،شفاعت،زیارت،جبر و اختیار،بهانه ای برای فرار برخی از آموزه های دینی است.

با این بیان،اهمیت وضرورت یاد گرفتن دین از افراد آگاه و متخصص در حوزه دین آشکار می شود.یعنی من بعنوان یک فرد دیندار اگر میخواهم در دینداری دچار انحراف نشوم باید از افراد خبره امور دینی خود را یاد بگیرم.

الان وقتی در سطح جامعه نگاه میکنیم،می بینیم که مردم هر مطلبی را پیرامون دین و دینداری نمی پسندند،بلکه بدنبال مطالبی هستند که خردپسند و معقول باشد.و کمتر افرادی یافت می شوند که خواسته باشند با برخی آموزه های خرافی،دین و اعتقاد خود را محکم کنند.

شما اگر دین را به یک خیمه تشبیه کنید،این خیمه نیاز به یک ستون دارد که با وجود آن خیمه استوار است.حال این ستون و عمود خیمه چیست؟ستون و عمود این خیمه با توجه به آنچه که در روایات ائمه اطهار علیهم السلام آمده است،یادگیری و فهم است.

اگر فهم ما از دین ناقص باشد یا اینکه برگرفته از یکسری مطالب ضعیف و خرافی باشد با ابتدائی ترین شبهات و اشکالات دچار تزلزل می شویم و انحراف در دین ما ایجاد می شود،مثل عمود خیمه ای می ماند که اگر پوسیده باشد،تحمل بار سنگین را ندارد و چه بسا با اولین باد این عمود از بین برود.

لذاست که یکی از مهمترین وظائف ما و هر دانشمند دینی و مسلمان،بیان صحیح مفاهیم دینی و پاک کردن دین از مطالب خرافی است.

من فقط در اینجا به یک نمونه از آسیبهای موجود در حوزه مسائل دین اشاره می کنم.

در طول تاریخ افراد با انگیزه های مختلفی و علتهای گوناگون اقدام به جعل حدیث و وارد کردن آن در بین منابع اسلامی کردند.افرادی مثل ابوهریره.که در تاریخ داریم حتی برخی اوقات بخاطر بدست آوردن یک کاسه غذا،حاضر بود روایتی را جعل کند.

این را گفتم برای بیان این نکته که نقل حدیث و اینکه منظور حدیث چیست نیاز دارد به فراگیری علوم مقدماتی پیرامون حدیث،که معروف است به علوم الحدیث که در برخی از دانشگاه ها بعنوان یک رشته تخصصی تدریس می شود.

در باب قرآن کریم هم همین بحث مطرح است.اینچنین نیست که من هر طور دلم خواست یک آیه را تفسیر کنم،بلکه نیاز به فراگیری علومی پیرامون قرآن کریم دارم که معروف است به علوم القرآن که در حوزه های مختلف قرآن بحث می کند.

پس کار در پیرامون دین و مسائل مربوط به دین نیاز به کار دارد.و کار نکردن در این حوزه سبب سستی در دینداری می شود.


            نویسنده: حجت الاسلام محمد صنایعیاستاد محمد صنایعی 

 

نظرات (۱)

وبلاگت عاااالیه
لینک شدی
منتظر حضور  و نظراتتون هستیم
پاسخ:
سلام. ممنون از شما دوست گرامی. ما هم منتظر شما هستیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی