سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۵ ب.ظ

دمی در مهمانخانه الهی (قسمت دوم)




اهداف و نتایج ماه مبارک رمضان در بیان رسول الله (ص)

در روزهای پایانی ماه شعبان، رسول اکرم (ص) مصلحت دانستند بندگان خدا را با حقیقت ماه مبارک رمضان بیشتر آشنا کند و مومنان را برای ورود به رمضان و برای جلب بیشتر رحمت الهی، آماده سازند. در این نوشتار بنا دارم اهدافی را که ایشان برای مومنین در این ماه متذکر شده‌اند را بر اساس خطبه شعبانیه بیان نمایم.


1-     یادآوری قیامت

واذکُروا بِجوعِکُم وَ عَطَشِکُم فیه جُوعَ یَومَ القیامَةِ و عَطَشَه"[i]

یکی از اهداف ماه مبارک رمضان، یادآوری قیامت توسط تشنگی و گرسنگی است. در واقع این دو احساس، باید ما را به کمبودهای خود در قیامت متذکر گرداند و ما را برای جبران خطاها بیدار گرداند. گفتیم ماه رمضان، مقدمه تقوا است. تقوا به معنای محافظت است. محافظت از خود در برابر غفلت‌های نفس و وسوسه‌های شیطان. محافظت بر حریم الهی و رعایت حدود الهی. یکی از بهترین راهکارهای کسب تقوا، یاد مرگ و قیامت و سرای باقی است. حال رمضان با تشنگی و گشنگی خود، یادآور سختی‌ها و تشنگی‌های قیامت است. پس حقیقتا می‌تواند موثرترین عامل در کسب تقوا باشد.

2-     انفاق به نیازمندان

وَ تَصَّدَّقوا علی فُقَرائکُم و مَساکینِکُم[ii]

انفاق به فقرا مختص زمان یا شرایط خاصی نیست اما پیامبر این ماه را به عنوان ماه تصدّق و کمک به محرومان جامعه تعیین فرموده‌اند. در ماه مبارک رمضان، به علت صفای باطنی و صفای درونی که در مومنین ایجاد می‌گردد، مال دوستی و تعلق به دنیا کاهش می‌یابد و در نتیجه امکان انفاق بی‌مزد و منت یعنی همان انفاق مطلوب اسلامی بیشتر خواهد شد.

واژه تصدق، بیانگر این است که انفاق مسلمان باید از صداقت ایمانی برخیزد. نکته زیبا در این جمله، ذکر کلمه "فقرائکم" می‌باشد. یعنی فقیران شما. پیامبر با این جمله حس تعهد را نسبت به نیازمندان جامعه شعله‌ور می‌نماید.

3-      اصلاح روابط اجتماعی

در ادامه خطبه، رسول رحمت چندین نکته اخلاقی را می‌فرمایند که رعایت آن‌ها می‌تواند روابط اجتماعی مومنین را بهبود ببخشد.

وَقِّروُا کُبارَکُم وَ ارحَمُوا صُغارَکُم[iii]

بزرگانتان را تکریم و تعظیم کنید و کوچک‌هایتان را مشمول رحمت و رافت خود قرار دهید. رسول الله در این ماه ما را به اصل اکرام و احترام و مهرورزی دعوت می‌نمایند و قصد دارند ادب و احترام در این ماه در جامعه گسترش یابد تا الگویی مناسب برای ادامه سال فراهم آید. کِبَر و صِغر سنی، یک امر نسبی می‌باشد و هر انسانی، خود مبدا این تقسیم است. در واقع این دستور نوع رفتار ما با سایر افراد جامعه را مشخص می‌کند. بزرگترها نیازمند تکریم و احترام می‌باشند و کوچکترها برای تربیت مناسب، نیازمند دریافت لطف بیشتری می‌باشند.

سپس پیامبر ارتباط با نزدیکان را به طور خاص مورد تاکید قرار می‌دهند و می‌فرمایند:

وَ صِلوا اَرحامَکُم[iv]

پیامبر ما را به تقویت روابط در خانواده که اولین و اصلی‌ترین واحد اجتماع است، دعوت می‌نماید. صله رحم به معنای پیوند و همبستگی با خویشاوندانی است که از ناحیه نسبت و نسب دارای پیوند هستند. صله رحم از واجبات بسیار مورد تاکید قرآن است و کسی که روابط خانوادگی خود را ترک می‌کند، مورد مذمت شریعت قرار می‌گیرد.

در واقع برای داشتن جامعه قوی و مستحکم، ابتدا باید واحدهای کوچکتر آن مستحکم شوند. حال رمضان که ماه برکت الهی است و هر فضیلتی ارزش دوچندان دارد، ارتباط با نزدیکان در آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

در نوشتار بعد به وظایف مومنین در ماه مبارک رمضان اشارتی خواهد شد.

ان شاءالله خداوند توفیق دستیابی به اهداف بیان شده در ماه رمضان را به همه ما عنایت فرماید. آمین.



                                                      نویسنده: مهندس حسین وفابخشحسین وفابخش

 



[i] عیون اخبار الرضا، جلد 1، صفحه 598 (چاپ دارالکتب الاسلامیه) - خطبه شعبانیه

[ii] همان

[iii] همان

[iv] همان

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی