سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۹ ق.ظ

فرهنگ کار جمعی (شماره4)

به نام خدا

ادامه آفتهایی که مانع موفقیت کارجمعی می شوند

بی توجهی به افراد گروه

یکی ازنیازهای فطری که خداوند دروجود انسانها قرارداده نیاز به توجه است . این احساس نیاز از همان زمان کودکی تازمان کهولت سن وجود دارد و فقط شکل و نمود آن متفاوت است .

حتماً شما هم کودکی رادیده اید که وقتی دریک جمع خانوادگی که بزرگترها با یکدیگرمشغول صحبت یا انجام کاری هستند و به او توجهی نمیشود ، اولین کاری که میکند آنست که با انجام رفتارهایی مثل سرو صدا ، دویدن ویا غلتیدن درکف اتاق توجه دیگران را به خود جلب کند . همین نیاز را اما به صورت دیگری درسنین بالاترمیتوان دید ، تصور کنید که دریک جمع مهمانی ، یکی از افراد جمع مورد کم توجهی قرارگیرد،بدیهی است حداقل اثری که این رفتاربرروی این شخص دارد این است که حس درونی خوبی نخواهد داشت وبودن درآن جمع برایش خسته کننده خواهد شد وچه بسا محیط را ترک کند .

پرواضح است که حضور یک فرد آگاه وبا درایت درچنین جمع هایی چقدرمیتواند باعث صمیمی ترشدن وکارآمدترشدن فضا واستفاده مفیدتر ازوقت و زمان شود تا جایی که تک تک افرادازبودن درجمع لذت ببرند.

بنابراین یک مدیر یا سرپرست آگاه که مدیریت یک کارجمعی را بعهده گرفته وبه اهمیت وضرورت توجه به افراد گروه ونقش آن درتقویت انگیزه آنها واقف است مدیری است که :

1-     نقش ،جایگاه واهمیت حضورهر فرددرکارجمعی رادرک وضمن آگاهی بخشی به خود فرد آنرابرای سایر افراد گروه نیزتبیین میکند .

2-     با پی بردن به توان ، تخصص وقابلیتهای هرفرد ضمن مشخص کردن شرح وظایف فرد، فصل مشترک وظایف آن فرد را با سایرین بخوبی تعیین میکند وبا سازوکارهایی زمینه تعامل هرچه بیشتر وبهتر افراد گروه را فراهم ساخته و بدینوسله زیرکانه وبا تدبیر نیازی را که درشروع بحث به آن اشاره کردیم ( نیاز به توجه ) درافراد ارضا میکند .

3-     خوب میداند چه وقت و چگونه با یک سئوال ، تشکر، تذکر، نگاه ، تشویق و یا تنبیه به افراد گروه توجه کند.

دراهمیت تاثیر توجه به افراد گروه همین بس که درسیره وروش پیامبر عزیزمان حضرت محمد صلی الله علیه وآله آمده است که ایشان وقتی برای دیگران صحبت می فرمودند حتی درنگاه خود به افراد،عدالت را رعایت میکردند و نگاه خود را بین ایشان تقسیم میکردند که مبادا کسی احساس کند که مورد بی توجهی قرارگرفته است .

بنابراین خیلی مهم است که در یک کارگروهی و جمعی هریک ازافراد گروه ودرراس آنها مدیروسرپرست جمع هنرمندانه به یکدیگرتوجه داشته باشندوبه این وسیله یکدیگررا دررسیدن به اهداف متعالی که بخاطر آن دورهم جمع شده اند یاری نمایند.

درپایان تذکرو یادآوری این مهم خالی ازلطف نیست که با همه تاکیدی که بر امر توجه افراد گروه به یکدیگرونقش آن در قوام و تداوم کارگروهی شد، هستند افراد خود ساخته ایی که تمام همتشان اینست که درانجام کارها بگونه ایی عمل کنند که رضایت خداوند را به همراه داشته باشد و توجه ورضایت افراد را درگرواین امرمهم میدانند ولذا به سادگی درانجام وظایف سرخورده ومایوس نمی شوند .

 

 

                                                       نویسنده: مهندس محمدرضا ایزدی

 

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی