سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ ق.ظ

ارزش شیعه(قسمت پنجم)

(این مقاله که به صورت سریالی تقدیم می شود،به طور چکیده در ویژه نامه عصرانه روزنامه قدس در تاریخ 3 اردیبهشت 1393 با عنوان مادر آینده منتشر شده است)

ایراد کار از کجاست؟

وقتی جامعه ای با ضد ارزش ها مقابله نکند ، وقتی مردم در مقابل آنچه که می بینند و می شنوند سکوت میکنند، کم کم قُبح عمل زشت می شکند و به تدریج ضد ارزش به ارزش تبدیل میشود. صداقت می شود ساده لوحی و کم عقل بودن. پدر سوختگی و کلاه برداری می شود زرنگی ، رابطه نا مشروع داشتن ، افتخار ، و پاک و سالم ماندن ، مایه سرافکندگی و نشانهی بیعرضگی.

این واقعیت ها خلاف امر قرآن است که دربارهی ارزش های معنوی میفرماید : «خُذُوا۟ مَآ ءَاتَیْنَٰکُم بِقُوَّةٍ » : آنچه به شما دادهایم (از ارزشهای معنوی) با قوت و قدرت نگه دارید.
و در تضاد است با آنچه در زندگی اهل بیت علیه السلام می بینیم. امام حسین علیه السلام قویترین نیروی خود یعنی حضرت ابوالفضل علیه السلام را نگهبان خیمه ها می کند تا به ما حرمت ناموس بیاموزد اما ما کجاییم و فرهنگ امام حسین علیه السلام کجا؟ اگر کارمان گیر نکند و حاجت نداشته باشیم حتّی فراموش می کنیم که امام حسینی هم داشته ایم...!

از کجا شروع شد؟

از زمانی که یاد گرفته ایم که حدود الهی را رعایت نکنیم توجیهمان می کردند که زمانه فرق کرده ، چه توجیه غلطی! در کجای تاریخ بشریت ، ارزش ها فرق کرده است؟ پلیدی ها از اول پلید بوده اند و پاکی ها پاک.در کدام مقطع تاریخ و در زمان کدام پیامبر، غیبت ، تهمت و بی حیایی ارزش شمرده می شده و برعکس، صداقت ، حیا ، خدمت به خلق و ...ضد ارزش بوده اند؟
این توجیه غلطی که زمانه فرق کرده؛ به ما جرات داد تا از حدود الهی تجاوز کنیم ، رعایت حریم محرم و نامحرم ، حجاب ، کسب روزی حلال و ارزش هایی از این قبیل را مربوط به گذشته بدانیم و رعایت کنندگان آن را اُمُّل ، عقب مانده ، قدیمی و بی کلاس بنامیم و حرمت شکنان آن را متمدن ، مدرن؛ با کلاس و روشنفکر بدانیم. بی حیایی و بی حجابی و شکستن حریم محرم و نامحرم را توجیه می کردند که دلمان پاک است! اولاً خدا که از دل همه خبر دارد حتّی از دل شما هم ، بیشتر از خود شما خبر دارد دستور بر رعایت حریم داده است. ثانیاً عجیب است که دل شما بلا تشبیه از دل حضرت زهرا سلام الله علیها پاکتر است که هیچ گاه حریم هیچ ارزشی را نشکست و مثل شما برای دل خود فتوا صادر نکرد ثالثاً این زن بی حیا که دل خودش را پاک می داند چگونه از دل کسانی که نگاهش می کنند و افکارشان در فساد غرق شده و مرتکب گناه و جنایت می شوند آگاه است ؟ مگر ما نسبت به تاثیری که در اجتماع میگذاریم مسئول نیستیم!

حدود الهی
ببینیم قرآن درباره ی حدود الهی چه میگوید؟ قرآنی که آمده ، تا انتهای تاریخ چراغ راه ما باشد ، قرآنی که قرار نیست ارزش هایش کهنه شوند ، بله همین قرآنی که فقط برای مرده هایمان می خوانیم درست مثل نوش دارویی که کیکاووس پس از مرگ سهراب برای رستم فرستاد! انسانی که در تمام طول عمر به قرآن پشت کرده ، قرآن خواندن سر قبر او چگونه میتواند نجاتش دهد؟!  بگذریم ...
از قرآن چهار عبارت در باره ی حدود الهی برایتان می آوریم:
1- «تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا» : آنها حدود الهی است پس از آنها تجاوز نکنید.
2- «وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» : همهی کسانی که از حدود الهی تجاوز می کنند قطعاً از ظالمان شمرده می شوند.
3- «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» : قطعاً خدا ظالمان را هدایت نخواهد کرد. یعنی: قطعاً ظالم راه به جایی نخواهد برد.
4- «أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّٰلِمِینَ » : آگاه باش که لعنت خداوند بر ظالمان است.

نتیجه:

هر کس از حدود الهی تجاوز کند مورد لعنت خداوند قرار خواهد گرفت. یعنی روی خیر و خوبی را نخواهد دید. 


چه کسانی از حدود الهی تجاوز می کنند؟

همینهایی که میگویند زمانه فرق کرده است ، نه حریم محرم و نامحرم را بر اساس قرآن رعایت می کنند ، نه حرمت ناموس مردم را ، نه حدود حجاب و عفاف را و نه حدود دیگر الهی را ! حال از جامعه و مردمی که مورد لعن خداوند قرار گرفته اند چگونه توقع داشته باشیم روی خیر و خوبی را ببینند..!؟
آری یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود نسبت به تجاوز از حدود الهی گستاخ شویم همین توجیهاتی است که شیطان برای ما می سازد ، مثلاً : زمانه فرق کرده ، ما دلمان پاک است ، کلاه خودت را بچسب و...
خوب است در این زمینه به این عبارت قرآنی توجه کنید : «وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا۟ یَعْمَلُونَ» و شیطان آنچه را انجام می دهند برایشان زینت کرده است. پیام این آیه پیست؟ توجیهات ما برای گناه ، زینت های شیطان است.
بله گناهان ما زیبایی و لذتی ندارند ، فقط توسط شیطان ، ظاهرش آراسته می شود. یعنی درست مانند یک بشکه لجن است که توسط شیطان روی آن یک لایه ی نازک عسل کشیده شده است و ما اگر بصیرت نداشته باشیم و وابستة شیطان باشیم فقط لایه عسل را می بینیم و با رفتن به سمت آن مجبوریم تمام بشکه را سر بکشیم.
آری عزیزان! اگر در گناه و عمل شیطانی عوضِ نگاه کردن به ظاهر جذاب آن ، عمق کثیفی آن را بنگریم هرگز به سمت آن نمی رویم مثلاً : روابط دختر و پسر که معضل جامعه ی امروز ماست و لبّ کلام:
وقتی شیطان ، عنوان این رابطه ی کثیف را برای ما تغییر داده است و عنوان «دوستی» بر آن نهاده ، آن را برای خود توجیه پذیر می کنیم در واقع این واژه ی «دوست»که واژه ای مثبت و زیباست ، لایه عسلی است که در سطح این بشکه لجن به چشم می آید و آن را تزئین کرده است و کثافات آن را برای ما مخفی کرده است ، مخصوصاً که ما اصلاً قرآن نخوانده ایم تا کثافات این رابطه را بفهمیم . حال به قرآن بر می گردیم تا با چراغ هدایت آن بهتر ببینیم


ادامه دارد...


                                        نویسنده: استاد داوود مهاجرجواناستاد داوود مهاجرجوان

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی