سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۰۴ ب.ظ

آسیبهای اجتماعی(قسمت پنجم)

آسیب های اجتماعی

بسمه تعالی

 با سلام و آرزوی سالی پر برکت از نعمت های الهی برای همه ی شما دوستان عزیز؛

در ادامه بحث رسیدیم به علت چهارم از علل اجتماعی پیدایش بزهکاری

۴) نوع شغل

از دیگر متغیرهایی که در مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه ارتکاب بزهکاری و انحرافات اجتماعی نقش بسزایی دارد، و مورد تأکید قرار گرفته است، ارتباط نوع شغل افراد با انحراف و بزهکاری است. همواره رابطه ای بین وضع فعالیت و شغل فرد با نوع رفتارهای وی وجود دارد. گرچه بین بی کاری و سابقه جرم و زندانی و دفعات ارتکاب جرم، رابطه معناداری مشاهده می شود، ولی این امر بدین معنا نیست که لزوماً بیکاری علت تکرار جرم باشد; زیرا ممکن است این رابطه به صورت معکوس باشد; یعنی کسانی که بیشتر مرتکب جرم می شوند، بیشتر شغل خود را از دست داده و بیکار می شوند.

علاوه بر این، مشاغل دارای اعتبار و منزلت اجتماعی پایین و کم درآمد نیز موجب می شود که فرد صاحب چنین شغلی برای جبران هزینه های زندگی و افزایش اعتبار و یا منزلت خویش به شغل های دوم و سوم روی آورده، و ناخواسته از خانه، کاشانه، زن و فرزندان و تربیت آنان غافل شده، موجبات گسست، تلاشی خانواده و انحرافات آنان را فراهم آورد.

گاهی اوقات خانواده ها برای اینکه فرزندشان اوقات فراغتِ بیهوده ای نداشته باشد و یا به خاطر اینکه مشغله ی ذهنی برای او بوجود آورند و یا به هر دلیل موجهی نزد خودشان ،برای فرزندشان شغلی موقتی پیدا می کنند و گاهی اوقات به نوع آن و یا مخاطب عمومی آن شغل و ... توجهی ندارند ، که این خود موجب انحراف برای او می شود .

مثلا والدینی بودند که فرزند پسر دبیرستانی آنها دچار انحرافات عقیدتی و اخلاقی شده بود و این والدین برای منحرف کردن افکار او از ارتباط با نامحرم ، اوقات خالی او را با سرکار رفتن، پر کرده بودند ، اما جالب اینجا بود ، کاری که پیدا کرده بودند فروشندگی بود که شاید بیشتر مراجعانشان خانمها بودند ، و در حقیقت والدین کاری برای او نکرده بودند بلکه زمینه انحراف بیشتر را برای او فراهم کرده بودند.

پس باید در نظر داشت که نوع شغل (موقت یا دائم) در اثر گزاری بر شخص قابل انکار نیست .

۵) بی کاری و عدم اشتغال

از دیدگاه جامعه شناسان و روان شناسان بی کاری یکی از ریشه های مهم بزهکاری و کجروی افراد یک جامعه است. بی کاری موجب می شود که افراد بیکار جذب قهوه خانه ها و مراکز تجمع افراد بزهکار شده، به تدریج، به دامان انواع کجروی های اجتماعی کشیده شوند.

علاوه براین، چون بی کاری زمینه ساز بسیاری از انحرافات اجتماعی است، افراد با زمینه قبلی و برای کسب درآمد بیشتر دست به سرقت می زنند; چرا که فرد به دلیل نداشتن شغل و درآمد ثابت برای تأمین مخارج زندگی مجبور است به هر طریق ممکن زندگی خود را تأمین نماید. از نظر چنین فردی، بزهکاری به ظاهر معقول ترین و بهترین این راه هاست. حاصل تحقیقات صورت گرفته نیز حکایت از تأثیر قاطع بی کاری و فقر بر افزایش بزهکاری دارد.

اما باید توجه داشت برای از بین بردن این معضل (طبق گفته بالا ) نباید به هر شغلی روی آورد .

با کمی حوصله و دقت و تحقیق می  توان شغلی پیدا کرد که مناسب شخص بوده و برای او مفید هم باشد . البته باید متوجه گذزران وقت هم باشیم و زمان را از دست ندهیم .

۶) فقر و مشکلات معیشتی

در میان علل و عوامل پیدایش بزهکاری و ارتکاب انحرافات اجتماعی، عامل فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. عدم بضاعت مالی مکفی خانواده ها و ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل حتی در مقطع متوسطه، تأمین پوشاک مناسب، متنوع و متناسب با سلیقه و روحیه آنان و... زمینه ساز بروز دل زدگی، سرخوردگی، ناراحتی های روحی، دل مشغولی، افسردگی و انزواطلبی را در فرزندان فراهم می سازد.

این امر موجب می شود تا این افراد برای التیام ناراحتی های ناشی از مشکلات خود از طریق مستقیم و یا غیرمستقیم، به اقداماتی دست بزنند و خود درصدد حل مشکل خویش برآیند. در نتیجه، بسیاری از این افراد برای رهایی از بند گرفتاری ها، دست به ارتکاب اعمال ناشایست می زنند.

در این گونه از مواقع باید بدنبال راه حل مناسبی بود که جلوی این معضل را زودتر بگیریم.

خوب است در این شرایط با خانواده هایی که از لحاظ مالی سطحشان از ما کمتر است و در زندگی موفق بوده اند ، رفت و آمد کرد تا بچه ها ببیند که شرایط می تواند بدتر از وضع موجود باشد و درست و بدون خطا زندگی کرد .

در کنار این کار باید به آنها امیدواری داد و به آینده خوش بینشان کرد و زمینه های سعی و تلاش در مسیر صحیح را برای آنها فراهم کرد .

غافل نشویم که آموزه های دینی در این مواقع بهترین راه اثر گذار بر فرزندان ، در تحمل شرایط موجود، است و آنها را از آسیب حفظ می کند و روحیه توکل را در آنها افزایش می دهد و خوب است بسته به سن آنها ،ازامداد و املاء الهی برای آنها توضیحاتی را ارائه دهیم .


                          نویسنده: حجت الاسلام غلامیحجت الاسلام علیرضا غلامی

 



نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی