آسیب های اجتماعی(قسمت سوم)
بسمه تعالی
با سلام
در جلسه قبل اولین مورد از عوامل آسیبهای اجتماعی را بیان کردیم و اما ادامه مطلب:
ب) عوامل فردی
درحوزه عوامل فردی،میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱) آرزوهای بلند
۲) خوشگذرانی و لذت طلبی
۳) قدرت،استقلال و عافیت طلبی
۴) زیاده خواهی
۵) بی بند و باری و لاابالی گری
۶) بی هویتی و بی هدفی در زندگی
افراد گاهی اوقات برای رسیدن به آمال و آرزوهای بلند و دست نیافتنی و مدینه فاضله ای که رسانه های ملی و یا ماهواره ها تبلیغ می کنند، مرتکب جرایم می شوند. گاهی اوقات هم ارتکاب جرایم را فقط یک کار تفنّنی و به عنوان گذران اوقات فراغت می دانند با اینکه ممکن است در خانه و محیط اطراف خود مشکل حادی هم نداشته باشند که آنان را مجبور به ارتکاب رفتار نابهنجار نماید،ولی فقط به خاطر اینکه در چند روز زندگی خوش باشند،دست به ارتکاب اعمال خلاف عرف واجتماع می زنند.
گاهی نیز افراد از نعمت خانواده و والدین عاطفی برخوردارند،اما به خاطر شکست در تحصیلات و ناتوانی در ادامه تحصیل،تحقیر معلمان و فشارهای بی مورد والدین مجبور می شوند خود را به گونه ای دیگر نشان دهند و به اصطلاح«خودی»نشان دهند. و این حکایت از میل به استقلال طلبی،قدرت طلبی و یا عافیت طلبی در نوجوانان و جوانان دارد که به دلیل عدم ارضای صحیح آن دست به ارتکاب اعمال ناشایست می زنند.
عده ای از نوجوانان نیز به دلیل روحیه تنوع طلبی و زیاده خواهی و عدم تربیت صحیح و عدم هدایت درست این غریزه طبیعی،دست به اعمال خلاف می زنند.
گاهی هم عده ای ممکن است دارای زندگی مرفهی باشند و هیچگونه کمبود مالی و عاطفی نداشته باشند،ولی به دلیل این که روحیه فاسدی دارند و به اصطلاح بی بند و بار و بی هویت اند و یا هدفی در زندگی ندارند،میل به بزهکاری پیدا می کنند.
پس تا اینجا روشن می شود که لازم نیست تمامی موارد بالا در یک نفر جمع شود تا زمینه ی بزهکاری برای او مهیا شود بلکه گاهی با ایجاد یکی از موارد بالا در او ، زمینه ی بزهکاری فراهم می شود.
این موارد بسته به نوع فرهنگ و یا طبقه ی رفاهیِ خانوادگی و یا محیط اطراف مثل مدرسه و اجتماع و ... ممکن است در یک نفر بوجود آید.
اما باید دانست در سنین قبل از دبستان و خانواده موثرترین محیط اثر گذار است و در سنین دبستان و راهنمایی بیشتر محیط مدرسه و در دبیرستان و دانشگاه ،بیشترین تأثیر در محیط اجتماع و دوستان رخ می دهد.
لازم به نگرانی نیست ، چراکه اگر خانواده ها بتوانند به صورت صحیح فرزندشان را تربیت کنند و رابطه ای دوستانه با او برقرار کنند آنگاه تأثیر محیط های نامناسب بر او کاهش پیدا خواهد کرد .
ج) عوامل اجتماعی
در بررسی آسیب ها و انحرافات اجتماعی،به عنوان یک پدیده اجتماعی،به علل اجتماعی انحرافات می پردازیم. به هرحال،عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می گردد:
۱) عدم پایبندی خانواده ها به آموزه های دینی
مطالعات و تحقیقات نشان می دهد تا زمانی که اعضای جامعه پایبند به اعتقادات مذهبی خود باشند،خود و فرزندانشان به فساد و بزهکاری روی نمی آورند.در پژوهشی که توسط مرکز ملی تحقیقات اجتماعی کشور مصر در سال ۱۹۵۹ صورت گرفته است، ۷۲ درصد نوجوانان بزهکار،که به دلیل سرقت و دزدی توقیف و یا زندانی شده بودند،نماز نمی گزاردند و ۵۳ درصد آنان درماه رمضان روزه نمی گرفتند. به هرحال،این اندیشه که کاهش ایمان مذهبی یکی از علل عمده افزایش نرخ جرم در جوامع پیشرفته و غربی است،نظری عمومی است. تحقیقات صورت گرفته در کشور نیز مؤید همین نظریه است.
بنابراین،افزایش انحرافات اجتماعی می تواند ناشی از عدم پایبندی خانواده ها به آموزه های دینی باشد.
دین به خاطر داشتن عوامل بازدارنده از اعمال نامناسب (مثلاً گناه محسوب شدن بعضی از کارها ) و نیز از طرفی داشتن عوامل تشویق به کارهای خوب( مثلا ثواب داشتن بعضی از کارها ) ، بهترین وسیله برای حفظ شخص در اجتماع است. و نیز با تربیت دینی روحیه ای معنوی در شخص به وجود خواهد آمد که این روحیه می تواند او را در برابر انحرافات حفظ کند .