براق (قسمت هفتم)
بسمه تعالی
تا کنون از ورود به بررسی علمی مفاهیم والایی که از جانب امام علی سلام الله علیه و قرآن کریم در مورد جهان بیان شده است خودداری می نمودم و دلیل آن این بود که معتقدم یک گروه تخصصی قوی از دانشمندان جهان اسلام درعلوم مختلف از فیزیک گرفته تا زیست شناسی و ادبیات عرب و علم حدیث باید دور هم جمع شوند و هدفشان پیشبرد علم با رمز گشایی از این معانی باشد.
این بدان معناست
که این گروه نباید بدنبال تطبیق و ربط دادن علوم امروز بابیانات
قرآن کریم و ائمه سلام الله علیهم باشند چرا که علوم امروز ناقص است بلکه این
گروه باید بدنبال تکمیل و جلو بردن علم امروز با استفاده ازاین مفاهیم باشند.متاسفانه در این سطح کاری انجام نشده است و همه تلاشها در جهت ربط
دادن علوم امروز با فرمایشات امام علی سلام الله علیه و قرآن کریم بوده است
و تلاش اینجانب برای تشکیل این گروه نیز با شکست مواجه شده است. لذا
بنا به توصیه یکی از بزرگان این شاگرد ضعیف و مردود شده امام علی سلام
الله علیه همان مقدار اندکی که آموخته است را مخلصانه بیان می کند و از
این هفته به صورت تخصصی اما قابل فهم برای عامه به سراغ فرمایشات حضرت
علی سلام الله علیه و قرآن کریم در مورد طبیعت می رویم.اگر در این
راه دچار اشتباه شدم در ابتدا از خدا پوزش می خواهم وامیدوارم
که خدا مرا
هدایت کند وبه حضرت مهدی سلام الله علیه بسپارد که با نظارت دقیق خود مرا
از پرتگاهها محافظت نماید و از طریق عوامل خود مانع منحرف شدن این مسیر
شود.همیشه برای
اینجانب خطبه آفرینش نهج البلاغه بسیار مورد سوال بوده است.چرا که
به نظر اینجانب اسرار زیادی در این خطبه قرار داده شده است که رمز گشایی
آنها کار بسیار مشکلی است. طبق مطالعاتی که داشتم درست یا غلط به این نتیجه
رسیدم که در واقع این خطبه ممکن است تفسیری باشد کوتاه ولی
عمیق بر برخی
آیات قرآن که در مورد آفرینش جهان نازل شده اند. اما ازآنجا که
جزییات بیشتری از نحوه شکل گیری جهان در آن بیان شده است و نکاتی گفته شده است
که حتی علم امروز توانایی درک آن را ندارد و به همین جهت ما آن را نمی
فهمیم و فقط همان بخش معنوی خطبه را تاکید می کنیم. توجه به این نکته
ضروری است که شناخت دقیق معانی کلمات و استعمال آن در این بررسی بسیار مهم
است. مثلا اگر کلمه ملک به معنی ذره در نظر بگیریم و کلمه سما را به معنی
افق حادثه بگیریم تشابهی بین فرمایشات حضرت و مدلهای ارائه شده برای
آفرینش جهان درکیهان شناسی پیدا می شود اما با این تفاوت که مدل بیان شده با
مدل های ارائه شده تفاوتهایی نیز دارد. لازم به ذکر است که هنوز مدل قطعی
که همه تحولات و داده های کیهان شناسی را توضیح دهد وجودندارد. برخی
مدلها تنها برای فضای چهار بعدی قابل بحثند. برخی ابعاد اضافی نیز
برای جهان در نظر می گیرند. برخی از نظریه ریسمان استفاده می کنند و هر
کدام ادعا می کنند که با داده ها تطابق دارند درحالی که هنوز هیچ یک اثبات
قطعی ندارند. در ادامه این موضوع را تخصصی تر پیش خواهیم گرفت .