سبک زندگی شغلی(قسمت چهام)
به نام خدا
عملکردهای اشتباه درپیداکردن
شغل مناسب
1 – منتظر پیشنهاد شغل بودن ازطرف دیگران :
بعضی ازجویندگان کار تصور میکنند همینکه به چند نفر اعلام کردند که به شغلی نیاز دارند و یا درچند مرکزکاریابی ثبت نام کردند ، برای پیداکردن شغل کافی است ، لذا درخانه می نشینند و منتظر زنگ تلفن می شوند .
تلاش مستمر ، پیگیری حساب شده و دریک کلام، تلاش ذهنی و جسمی همزمان ، والبته توکل به خداوند ، ضرورت پیداکردن شغل مناسب است .
زمانی موفق می شوید شغل مناسب ودلخواه خود را پیدا کنید که به فرایند جستجوی شغل به عنوان یک شغل نگاه کنید، یعنی خود را موظف بدانید طبق یک برنامه مشخص هرروزصبح ازساعت مشخصی به جستجو ،مطالعه روزنامه ، برقراری تماسهای تلفنی ،پیگیری تماسهای قبل ، ارسال رزومه وپرس وجو از دوستان وآشنایان و....... بپردازید .باید توجه کنید رفتارهای شما باید همانند یک فرد شاغل باشد، پرانرژی ، با نشاط ، باوضع ظاهری آراسته ، با مطالعه وهدفمند باشد ودرپایان روز گزارش فعالیتها و پیگیریهای خود را ثبت وخود را ارزیابی کنید. نقاط صعف و قوت خود را درمراحل مختلف تلاش روزانه اتان شناسائی ، نقاط ضعف رااصلاح ونقاط قوت را تقویت کنید .
2 – بی هدف اقدام کردن :
وقتی بدون درنطرگرفتن علائق ، صلاحیت وتوانائیها اقدام به کاریابی و فرستادن درخواست شغل برای شرکتها وادارات مختلف میکنید ، درحقیقت کاری جزتلف کردن وقتتان نکرده اید .شاید با این کار جذب شرکت یا سازمانی شوید اما احتمال موفقیت و تداوم همکاری شما زیاد نخواهد بود ، بنابراین قبل ازهراقدامی براساس عوامل موثر درانتخاب شغل که درفصل قبل به برخی از آنها اشاره شد ، شغل مناسب خود را شناسائی کنید .
3 – تمرکز روی یک شغل خاص :
خیلی وقتها کسانی که جویای کارهستند روی شغل خاصی تمرکز میکنند غافل ازاینکه مهارتهای پایه ایی که دریک شغل خاص دارند می تواند درشغلهای دیگر هم قابل استفاده باشد، هرچند به حسب ظاهرعنوان این شغلها متفاوتند .
درحقیقت مهارتهای ما تعیین کننده شغل ما هستند ، بنابراین بعد ازاینکه با شغل خاصی مواجه شدید با شناسایی مهارتهای مورد نیاز برای انجام آن شغل و درنظر گرفتن توانائیهای خودتان به بررسی آن بپردازید نه صرفا" بر اساس عنوان شغل پیشنهادی .
4 – محدودکردن خودبه شهریا منطقه خاص :
جویندگان شغل زمانی دریافتن شغل موفقترند که خود را محدود به شهرهای خاص یا محل سکونت خود نکنند . بنابراین اگرامکان پیداکردن شغل وکارمورد علاقه شما در خارج از محل سکونتتان وجوددارد سریعا" اقدام کنید البته به شرطی که باارزشهایی که قبلا" برای خود طبقه بندی کرده اید مغایر نباشد وبه جنبه های دیگرزندگیتان لطمه نزندکه دراین صورت به هیچ وجه چنین شغلی توصیه نمیشود .
5 – ترجیح دادن مذاکره تلفنی به جای مراجعه حضوری :
بعضی ازکسانی که جویای شغل هستندبدلیل نداشتن اعتماد به نفس ونگرانی ازجواب رد شنیدن و جریحه دارشدن غرورشان ترجیح می دهند به جای مراجعه حضوری ، تماس تلفنی بگیرند ، اینگونه افراد توجه ندارند که این کار احتمال پذیرش آنها برای تصدی شغل درخواستی را به شدت کاهش می دهد .
مطمئناً ازنظر کارفرما یا نماینده او که قصددارد شغلی را به کسی بسپارد خیلی مهم است که ببیند متقاضی آن شغل چقدر به آن نیاز دارد وآیا حاضرهست برای بدست آوردن آن شغل رنج راه را به جان بخرد یا خیر؟
صمن اینکه مراجعه حضوری این امکان را میدهد تا فردجویای شغل با دیدن مسیر محل کار ، محیط کار ، افرادی که ممکن است درآینده همکاراوباشندو..... به جنبه های بیشتری از شغل پیشنهادی پی ببرد .که این موارد میتوانند در قبول یا رد شغل مورد نظر موثرباشند، ( هرچنددرقسمتهای بعد توضیح خواهیم داد که توجه به این موارد شرط لازم برای رد یا قبول یک شغل هستند اما شرط کافی نخواهند بود .)
6- بعضی ها به جای اینکه دنبال انجام کارمهم باشند، دوست دارند آدم مهمی شوند ،غافل ازاینکه آدم مهم شدن درگرو انجام کارمهم است .
7- تجربه نشان داده کسی که شاغل است بهتر و راحت تر میتواند شغل جدید و بهتری را بدست آورد ، لذا سعی کنید با رعایت اصول کلی که درشروع به عنوان ملاکهای انتخاب شغل به آنها پرداختیم ، سطح توقعتان را پائین آورده وسریعتر به شغلهای پیشنهادی پاسخ مثبت دهیدوازآن شغل بعنوان سکوی پرش به شغل بهتر استفاده کنید .
6 – ارائه درخواست شغل ( رزومه ) نامناسب :
معمولا" کارفرمایان ترجیح میدهند برای گزینش اولیه افرادجویای شغل ازآنها رزومه یا همان مشخصات فردی و سوابق کاری وتحصیلی درخواست کنند ، بنابراین مهم است که به عنوان اولین ارتباط بین شماوکارفرمایی که قصداستخدام شماراداردنهایت دقت رادرارائه سوابق خود بنمائید . رزومه شما باید به همه موارد ضروری مرتبط ، مشخصات فردی وسوابق کاری ، تحصیلی وآموزشی شمااشاره کند ونبایدنامرتب و آشفته نوشته شود .
یک رزومه قابل قبول می تواند شامل چهاربخش باشد :
الف ) مشخصات فردی:
نام نام خانوادگی، وضعیت تاهل ، تعدادفرزندان ، تاریخ تولد ، میزان تحصیلات ، رشته تحصیلی ، ......
ب ) سوابق کاری :
نام محل کار، سمت ،مدت همکاری و ......
ج ) سوابق آموزشی :
نام دوره آموزشی ، نام مرکزآموزش ، میزان آموزش و .......
د ) مستندات :
تقدیرنامه ها ، رضایتنامه
های شغلی،تالیفات و........
(انشاءالله ادامه دارد .... )
منتظر قسمت های بعدی مطالبتون هستم