سبک زندگی

متفاوت بیاندیشید،متفاوت زندگی کنید.ناب ترین نکات پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط اساتید و کارشناسان روانشناسی دینی.جایی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه ها و احساسات.پرسش و پاسخ ازدواج،معرفی کتاب،کافه کلیپ و...
برکت سايتمون
انگيزمون
انتظار داريم اهل فکر و اهل نظر در مراکزي که مي‌توانند و اهليت و صلاحيت اين کار (پرداختن به مسأله‌ سبک زندگي) را دارند، دراين زمينه کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند
مقام معظم رهبري
ایستگاه چندرسانه ای
محصولات جديدمون
همراهان سايتمون
مدير موسسه:
استاد مهدي عدالتيان
مدير واحد:
استاد سيد مصطفي هاشمي محجوب
و اساتيد گرانقدر حجج اسلام:
فلاح، علي اکبراسکندري، حکيم زاده، صنايعي، امين نيا، مرادنژاد،غلامي، يادگاري،بابایی.
و اساتيد عزيز آقايان:
دکتر بهرام مقدسي، دکتر عليرضا سپهري، مهندس محمدرضاايزدي،داود مهاجر، مجيد عليپور مقدم،مجتبي مهاجر،مهندس حسين وفابخش و استاد محترم سرکار خانم اماني.
سایر قسمتها
از اين که با ما همراه شده ايد،خوشحاليم (واحد سبک زندگي موسسه فرهنگي راه روشن)
امام حسین(ع):انسان بزرگ نیست جز بوسیله فکرش،شریف نیست جزبه واسطه رفتارش،وقابل احترام نیست جزبواسطه اعمال نیکش
شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۵۱ ب.ظ

ویژگی های همسر خوب

همسر خوب

1) شایستگی خانواده

بسیار روشن است که محیط رشد و نمو در فکر و روح و اخلاق و اعمال انسان تأثیر به سزا دارد. وقتی برای گیاه فرق می کند در چه خاک و آب و هوایی رشد کند، چطور برای انسان فرقی نکند؟ پس این مهم است که همسر آینده ی یک جوان در چه خانواده ای و با چه دیدگاه ها و گرایش هایی بزرگ شده است. امام صادق (ع) می فرمایند: « از خاندان صالح و شایسته همسر انتخاب کنید که نطفه و وراثت اثر (پنهانی و ناخواسته در فرزند و نسل شما) دارد.»

 

2) اخلاق

بعد از باورهای دینی شاید هیچ عاملی در خوشبختی انسان و شیرینی زندگی به اندازه ی اخلاق تأثیر نداشته باشد. اخلاق خوب، کمبودهای جسمی و جمال و زیبایی را جبران می کند. بارها مشاهده شده همسرانی که از جهت مالی و جمال در حد متوسط بلکه پایین تر بوده اند، به سبب اخلاق نیکویی که داشته اند از زندگی گرم و صمیمی برخوردار بوده اند؛ تا آنجا که زبان زد دیگران واقع شده اند. در نقطه ی مقابل، چه بسیارند همسرانی که با داشتن رفاه مادی فراوان در بهترین اتومبیل ها سوار و به سوی زیباترین ویلاها در حرکت بوده اند، اما از دست اخلاق بد یکدیگر و نیش و کنایه ها و زخم زبان ها آرزوی مرگ کرده اند....

برای تأکید بر اهمیت اخلاق توجه به این سخن پیامبر اکرم(ص) لازم است که فرمودند: « کامل ترین فرد از جهت ایمان آن کسی است که اخلاقش از دیگران بهتر است و نسبت به خانواده خود بیشتر مهر و مدارا می کند. »

 

3) عقل و درایت

نقش عقل در زندگی بر کسی پوشیده نیست و نادانی و نفهمیِ شریک زندگی، زندگی را بر انسان سخت می کند تا آنجا که قدیمی ها می گفتند: « صد سال گوشه ی زندون، یک ساعت با آدم نادون »!! و در روایت هم می خوانیم:

« بپرهیز از ازدواج با احمق و کم عقل، چرا که همنشینی با او تباه کردن عمر است.»

اما چگونه می توان عقل و درایت را در کسی تشخیص داد؟ اول از روش و منش خانواده و بستگان نزدیک، چون درصد قابل توجهی از عقل و درایت تحت تأثیر وراثت و محیط است. و بعد از آن، با دقت در رفتار، گرایش ها و سخنان شخص می توان به میزان عقل او پی برد.

 

4) روحیه ی حق پذیری

گاهی کسی حقیقتی را نمی داند و به همین جهت به آن عمل و از آن پیروی نمی کند. اما همین که متوجه گمراهی و ناآگاهی خود شد، دیگر از آن دست بردار نیست و به راحتی طریق نادرست گذشته را کنار می گذارد. با این روحیه

ارزشمند همه ی کاستی ها قابل جبران است. اما اگر انسان بر اثر جهل یا تعصب بیجا بر سخن یا عمل خود پافشاری کند و حتی بعد از روشن شدن نادرستی خط مشی خود هم از آن دست برندارد، با چنین روحیه ای نمی توان زندگی کرد. لذا با دقت در رفتار خانواده و شخص مورد نظر و با پرسیدن برخی مسائل از او و نیز تحقیق از اطرافیان، تا جایی که ممکن است از حق پذیر بودن همسر آینده اطمینان پیدا کنیم.

 

5) هماهنگی و تناسب ( کُفویت )

ضرورت این ویژگی نا گفته پیداست، که هرچه دو همسر با هم هماهنگ تر و متناسب تر باشند زندگی شیرین تر خواهد بود. البته تناسب و هماهنگی هم دو بخش می شود: 1) ضروری و واجب 2) بهتر و مستحب

بخش اول همان هماهنگی در باورهای دینی و اعتقادات، تعهدات دینی و اخلاق است و بخش دوم مواردی مثل تناسب در وضع مالی، تحصیلات و میزان تفاوت سنی را در بر می گیرد.اگر شخص مقابل از جهت ایمان و اخلاق فوق العاده باشد و از فخرفروشی و غرور به دور باشد، باید در موارد دسته ی دوم کوتاه آمد و از آنها صرف نظر نمود.

 

6) زیبایی نسبی و دل نشین بودن

گرچه زیبایی نمی تواند انگیزه ی اصلی انسان برای ازدواج باشد و شرایط دیگر در اولویت است،طبیعی است که زیبایی نسبی و از آن مهم تر دلنشین بودن لازم است.اگر ملاقات و گفتگو با فرد مورد نظر برای انسان دلنشین نباشد، می توان دیدار و گفتگو را تکرار کرد و اگر باز هم نتیجه ی مطلوب حاصل نشد ازدواج توصیه نمی شود، حتی اگر اطرافیان اصرار کنند. شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: « من می خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم علاقه دارند زن دیگری را به همسری خود در آورم.» حضرت فرمودند: « زن دلخواه خودت را بگیر و آن را که پدر و مادرت می خواهند( و به او علاقه نداری) ترک گو.» ( البته روشن است که حضرت در موقعیتی این توصیه را فرموده اند که همسر دارای شرایط مناسب بوده است، ولی پدر و مادر مخالفت می کرده اند.

 

 نویسنده : حجت الاسلام استاد مهدی عدالتیان

نظرات (۶)

باسلام جواب پیام چند روز ظول میکشه ؟یک ماهی هست که پیامی دادم و مشاوره خواستم  به ایمیلم جواب بدید ولی خبری نشده.موسسه ای به این امکانات و اعتبار باید غیر ازین باشه!!!

پاسخ:
سلام . کاربر گرامی ما به تمامی سوالات در کمتر از دو روز پاسخ می دهیم. ممکن است سوال شما خصوصی بوده باشد و شما ایمیلتان را برای ما مشخص نکرده باشید. لطفا مجدد ارسال کنید.
۲۱ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۰۲ زندگی زیبا
اگه میشه خواهش کنم جوابم رابه ایمیلم بدین یادروبم به غیرازپستهای ثابت درپستهای دیگدنظربگذارین!!
ممنون میشم
پاسخ:
سلام و سپاس. پاسخها به ایمیلتان ارسال خواهد شد و هرجایی هم که سوال بگذارید ( غیرخصوصی) انتشار داده خواهد شد.
۲۰ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۵۹ زندگی زیبا
سلام وسپاس ازپاسخگوییتون!
چون من توی وبم درموردازدواج دارم کارمیکنم هستن افرادی که هی ازم سؤال میکنن ومن هم خودم راملزم میدو نم که جواب بدم
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین!!
یکی بچه هامیگفتن که من اصلاازازدواج خوشم نمیاد چراچونکه هرچی هم فکرس وامیکتم میبینم اگه فردی میاد جاوبتنی خواستگاری فقط ازروی نیازهای جنسیشه که میادجلووخیلی کم إفرادی پیدامیشن که به خاطرچیزهای دیگه بیان جلو
ومیگفتن من فکرمیکنم اگه این نیازشون رفع بشه دیگه اون جوره بایدباشن نیستن
واگه بخوای این راتشخیص بدی که طرف باچه نیتی اومده خیلی سخته وهود این مسئله آزاردهندست وچه کنم؟؟؟؟
پاسخ:
استاد هاشمی محجوب:
سلام بزارید خیالتون رو راحت کنم اگر کسی گفت که من در مساله ازدواج اصلا نیازهای جنسیم را در نظر نمیگیرم یا خیلی بچه است ویا خیلی دروغگو! فقط کسی ممکن است این نیازش براش مهم نباشه که مثل شما از ازدواج بدش بیاد وقصد ازدواج نداشته باشه! به نظر من ایراد از اونهایی که نیاز جنسیشون روهم در اقدام به ازدواج در نظر میگیرند نیست بلکه شما باید نوع نگاهتون به این مساله رو عوض کنید. البته به شما حق میدم بس که با نمونه های افراط در استفاده از این غریضه خدادادی مواجه شدید نسبت به آن بدبین شده اید. حتما پس از ازدواج خواهید فهمید که این نیاز اگر در جایگاه خود مصرف شده واز راههای صحیح دینی ارضاشود واگر حتی با رعایت برخی دستورالعملهای مطمین مذهبی همراه گرددچقدر میتواند در استحکام بنیان خانواده وزندگی زناشویی مفیدوموثرباشد وحتی کمک خوبی برای پیدا کردن یک حس معنوی آرامش بخش. پس به دنبال همسری باشیدکه اگر به نیازهای جنسی خودهم توجه دارد در عین حال پارا در این مساله از محدوده دین فراتر نمی نهد وحتی اگرآن را اولویت اول دلایل ازدواج خویش هم میداند باز به خاطر حفظ دین است.
۳۰ بهمن ۹۲ ، ۲۳:۳۱ زندگی زیبا
آقای هاشمی محجوب من نمیدونستم شمامدیراین وب هستید؟؟؟؟؟
من چندتازکتابای شماراخوندم
عااالیه...
این کتابایی که معرفی کردیدازخودتونه؟چه انتشاراتی؟
لطفااگه میشه توی وبم جوابم رابدین..
ممنون میشم
پاسخ:
استاد هاشمی محجوب:
سلام در قسمت دلگرمی وبتون چند مرتبه سعی کردم نظر بگذارم اما متاسفانه موفق نشدم! ضمن تشکراز همراهی شما باسایت سبک زندگی لطفا برای اطلاع از فهرست آثار بنده و تلفن مرکز خرید هرکدام به پاسخ سوال محمدرضا در قسمت نظرات مقاله هنرخواستگاری دربخش مهارتهای زندگی مراجعه کنید وبرای دستیابی به فهرست سایر محصولات موسسه مانندکتابهاوسی دی های استادمهدی عدالتیان وسی دی های استادسیدمجتبی حورایی وکتابهای استادعلی اکبر اسکندری نیز میتونیدبه سایت راه روشن در پیوندهامون سربزنید.
۱۰ بهمن ۹۲ ، ۲۲:۰۱ محمد رجب زاده
سلام - موفق شدم برخی مطالب سایتتون را مطالعه کنم بسیار خوب بود جزا کم الله خیرا- افتخار دادید سری به سایت فرهنگی مذهبی فلاح بزنید . نظرتان برای ما ارزشمند است . رجب زاده
پاسخ:
سلام و سپاس از حضور گرمتون. 
۲۷ دی ۹۲ ، ۱۵:۱۹ زندگی زیبا
سلام ودرود...
بااجازتون من ازمطالبتون دروبم استفاده میکنم!!
البته باجازه؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ:
سلام و سپاس از حضورتون. حتماً این کار رو بکنید البته با ذکر منبع و حفظ احترام به آثار نویسنده ها و اساتید سایت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی